10 dagelijkse gewoontes die je jezelf kan aanleren
12 augustus 2022 

10 dagelijkse gewoontes die je jezelf kan aanleren

Dagelijkse gewoontes 

Gewoontes zijn dingen die we dagelijks bij herhaling doen. We doen ze meestal automatisch, zonder dat we erbij nadenken. Er zijn talloze gewoontes waar je elke dag weer mee te maken hebt. Denk hierbij aan slechte gewoontes, maar natuurlijk ook goede dagelijkse gewoontes die we hebben als mens.

Met onze dagelijkse gewoontes kunnen we ons leven veranderen. Hoe meer invloed je kunt uitoefenen op gewoontes, des te meer controle je over je leven kunt krijgen. Het begint al gelijk als je opstaat, want het is een gewoonte om je bed op te dekken na het opstaan. Daarna ga je ontbijten, je tanden poetsen, kleren aan trekken en door de dag heen heb je nog talloze goede gewoontes, maar soms heb je ook slechte gewoontes. Je stelt allerlei zaken uit, je komt je afspraken telkens niet na, je kan geen verantwoordelijkheid nemen of je smakt tijdens het eten, praat met volle mond. Dit zijn allemaal voorbeelden van slechte gewoontes. Heb je in het begin van het jaar jezelf belooft dat je dit jaar echt nieuwe dagelijkse gewoontes gaat bedenken en ze ook gaat volhouden, maar na een maand of twee toch weer in je oude ritme valt? Probeer dan eens deze 10 dagelijkse gewoontes en als het even niet lukt, is dat ook helemaal niet erg! Geef jezelf nog een kans en doe het op je eigen tempo.


small progress is still progress

10 Dagelijkse gewoontes

Start je dag met een gezonde ochtend routine

Een perfecte ochtendroutine bestaat niet en ook een goede ochtendroutine bestaat niet. Het verschilt namelijk van persoon tot persoon, maar een paar voorbeelden kunnen geen kwaad en misschien inspireren ze jou wel. Je kan de dag beginnen met je bed op te dekken, een glas water te drinken en de eerste 30 minuten niet op je telefoon kijken. Ga daarna lekker ontbijten of je kunt ook in de ochtend gaan sporten of yoga oefeningen doen. Maak voor de dagen dat je werkt of naar school gaat een andere routine dan voor de dagen dat je vrij bent. Geniet van de ochtend en begin je dag goed!

Meer willen sporten of bewegen

Bewegen is goed voor je, maar je hoeft niet meteen naar de sportschool te rennen om daar een uur lang te sporten en te zweten. Je kan ook rustig beginnen met elke dag 30 tot 45 minuten te wandelen. Je kunt dit in de ochtend doen, na de lunch, in de avond of gewoon wanneer het jou uitkomt. Je moet het niet te moeilijk voor jezelf maken. Voor dat je het weet wordt het sporten en bewegen een dagelijkse gewoonte.


Atomaire gewoonten

Transformeer je leven met kleine gedragsveranderingen. Mensen denken dat als je je leven wilt veranderen, je groot moet denken. Maar de wereldberoemde gewoonte-expert James Clear heeft een andere manier ontdekt. Hij weet dat echte verandering het gevolg is van het samengestelde effect van honderden kleine beslissingen: twee push-ups per dag doen, vijf minuten eerder wakker worden of één kort telefoontje plegen. Hij noemt ze atomaire gewoonten. In dit baanbrekende boek onthult Clears precies hoe deze minuscule veranderingen kunnen uitgroeien tot zulke levensveranderende resultaten. Atomic habits is echt een aanrader voor als je dagelijks bezig bent met het veranderen van je gewoontes met makkelijke tips en tricks.

O.A verkrijgbaar in e-book, paperback, luisterboek

Lees je toch liever de engelse versie van het boek bekijk hem hier.


boek-persoonlijke-groei



Plan je dag(en)

Wat heel veel rust aan je hoofd kan geven is de dag of zelfs de week te plannen. Je kan dit in een papieren planner doen of op je telefoon, net wat je zelf het fijnste vindt. Als je nou niet weet hoe je moet plannen kun je op YouTube miljoenen video’s vinden die dit voor jou uitleggen. Zoek voor jezelf uit wat jij het fijnst vind om je dag of week mee te plannen.




planner met gekleurde plak briefjes

Ruim dingen meteen op

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Ruim dingen op als je het gebruikt hebt. Dit scheelt zoveel en niet denken ‘oh, dat doe ik zo meteen wel.’, want dan is het de volgende dag nog niet opgeruimd. Probeer hier een dagelijkse gewoonte van te maken. Het klinkt misschien niet als een 'groot' onderdeel van je dag, maar ook de kleine dingen tellen mee in het leven.


De beste trainingen voor persoonlijke ontwikkeling 

1. training persoonlijke ontwikkeling:365 Dagen succesvol

2. Beste persoonlijke ontwikkeling: Brein tv

3. Het beste e-book voor zelf ontwikkeling: Puur mindset


Het is oké om nee te zeggen

Zoveel mensen hebben er moeite mee om nee te zeggen. Je bent bang dat je mensen teleur stelt en dan is de verleiding groot om ja te zeggen. Maar je kunt jezelf altijd een paar vragen stellen zoals is het écht belangrijk (voor jou)? Het kan belangrijk voor een ander zijn, maar vergeet niet om naar jezelf te kijken en of het waardevol is voor jezelf! Wil je het wel echt doen? Verplicht jezelf niet tot dingen die je eigenlijk niet wilt. Ook al wil de ander het zo graag, luister naar jezelf! Wat moet je ervoor opgeven? Als je eigenlijk de avond had gepland met wat Netflix, maar die ene vriend(in) appt of je mee wil naar het terras. Het is oké om nee te zeggen als je geen zin hebt.

Heb een goede nachtrust

Slapen gaat niet alleen over de slaapkwaliteit (hoeveel uur je per nacht slaapt) maar juist om je slaapkwaliteit (hoe effectief je slaap is). Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Leg je telefoon 30 minuten van tevoren weg voor dat je gaat slapen. Zo geef je je hersenen de kans om bij te komen en creëer je de ideale voorbereiding voor een goede nachtrust.



slapen en snoozen om kwart over 6


Stop met snoozen

Snoozen: het heerlijke moment waarop je nog éven kunt slapen, maar dat is niet zo. Snoozen zorgt er juist voor dat je overdag 30% minder productief bent. Stop daarom met snoozen en start met opstaan!

Lees een boek om te ontspannen

Maak er een gewoonte van om elke dag 10 bladzijdes te lezen. Zoek daarbij naar boeken over onderwerpen die jou boeien, zodat je het ook leuk vindt om te lezen en het niet enkel als ‘verplichting’ ziet. Je zal merken dat je hierdoor ontzettend veel kennis zal opdoen en dat het daarnaast ook ontspannen is. Niet helemaal zeker welk boek bij jou past? Bekijk dan onze blog De 10 beste mindset boeken waar we onze eigen top 10 hebben samen gesteld van de 10 beste mindset boeken.

Sluit je dag met een avond routine

Een avond routine is net zo belangrijk als een ochtend routine. Hier een paar voorbeelden die je kunt doen in jouw avondroutine. Bereid je voor op de volgende dag dus maak je lunch pakket, leg je kleren klaar en maak een to-do list. Misschien heb je wel heel de dag gezeten en wil je even bewegen. Ga sporten of neem een avondwandeling. Zit je nog met te veel dingen in je hoofd of wil je gewoon iets kwijt. Schrijf het op in je notities of houd een dagboek bij. Voor dat je naar bed gaat poets je natuurlijk je tanden en misschien heb je wel een skincare routine. Heb je deze niet en wil je die wel, op YouTube staan er miljoenen video’s erover. Daarna kun je heerlijk je bed in duiken!

Stop met roken

Roken is misschien wel de slechtste dagelijkse gewoonte die er is. Het is vies, slecht voor je lichaam en het is zonde van je geld. Stop vandaag nog met roken! Een tegenslag is niet erg, zie het als een leer moment en kijk wat je de volgende keer anders wilt doen zodat het wel gaat lukken. Het gaat moeilijk worden, maar jij kunt dit!

ochtend-routine-dagelijkse-gewoontes-10

Ochtend routine creëren   

Start met de gewoontes die voor jou iets kunnen betekenen. Maar als je het niet weet met welke je moet starten, begin dan met je ochtend routine. Het is zo belangrijk om je ochtend goed te beginnen! Met Rise & Shine - Ochtend Yoga krijg je hulp om een ochtendritueel te creëren die je in een korte tijd meer zin geeft om fris aan je dag te beginnen.








Over de schrijver
Pleun
Door

Pleun

op 20 Mar 2023

Mooie blog met duidelijke informatie. Bedankt voor de tips!

Reactie plaatsen