5 Tips om stress te verminderen

Stress verminderen

Iedereen ervaart weleens stress, maar wat is stress nou precies? Stress betekent spanning of druk. Het zorgt er voor dat jouw lichaam in beweging komt. Dat je hart sneller gaat kloppen en je ademhaling versnelt, zodat er zuurstof binnen komt. Maar het versterkt ook je focus en zet je lichaam op scherp. Stress is niet perse ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress is de spanning die je voelt voor bijvoorbeeld een examen, sollicitatiegesprek of andere spannende gebeurtenis. De gezonde stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren en geconcentreerd kunt werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af.

 Als de stress te lang duurt of heel heftig is, dan is er sprake van ongezonde stress. Hoe heviger de reactie, hoe meer tijd je nodig hebt voor herstel. Ook als er veel momenten van stress zijn, is er te weinig tijd om tussendoor te herstellen. Kortom: als stress te lang aanhoudt, te vaak voorkomt en/of te groot is, is er onvoldoende gelegenheid om tussentijds te herstellen.

stress-verminderen-tips

Bij stress krijg je klachten. Deze klachten kunnen voor iedereen verschillend zijn. De een krijgt bijvoorbeeld buikpijn, een ander eczeem en een derde slaapt slecht. Duurt de stress lang of heb je geen tijd om te herstellen, dan worden de gevolgen op steeds meer gebieden merkbaar. De symptomen van stress zijn onder te verdelen in vier verschillende soorten: lichamelijke klachten, psychische klachten, gedragssymptomen en gedachtensymptomen. Hieronder lees je een paar voorbeelden van de klachten die je kan krijgen bij stress.

Klachten die je kan krijgen van stress

Lichamelijke klachten

  1. Moe zijn, weinig energie hebben
  2. Hoofdpijn
  3. Rugklachten, maagklachten of nekklachten
  4. Slecht slapen
  5. Hartkloppingen en een hogere bloeddruk

Psychische klachten

  1. Angstig voelen
  2. Snel geïrriteerd raken
  3. Ongelukkig worden
  4. Niet tot rust komen
  5. Lusteloos en futloos voelen

Gedragssymptomen

  1. Overmatig eten, drinken etc.
  2. Minder presteren
  3. Te weinig eten
  4. Minder sociaal zijn
  5. Bazig tegen over anderen

angstig-voelen-tips-stress-verminderen

Gedachtensymptomen

  1. Geen concentratie
  2. Angstgedachten krijgen
  3. Moeite met helder na denken
  4. Geheugenprobleem
  5. Negatieve gedachten krijgen

Maar hoe kun je nou stress verminderen en lekker ontspannen? Hieronder lees je 5 tips om stress te verminderen.

5 tips om stress te verminderen

Tip 1. Ga mediteren

Mediteren, yoga en mindfulness zijn allemaal bewezen manieren om stress te verminderen. Dit hoeft helemaal niet ‘zweverig’ te zijn. Het zijn manieren die je overal en op elk moment kunt toepassen. In 2 minuten kunt u uw hoofd al tot rust brengen.

Tip 2. Schrijf je gedachten op

Door je gedachten, emoties of je to-do lijst op te schrijven in een notitieboek kun je je hoofd leeg maken en het makkelijker loslaten.

stress-verminderen-opschrijven

Tip 3. Focus je op je ademhaling

Als je gestrest bent kan via je buik ademen je enorm helpen. Hoe pak je het aan? Je gaat zitten en legt één hand op je buik en één hand op je borst. Adem vervolgens diep in via je neus en adem rustig weer uit. Probeer dit ongeveer 6 tot 10 keer per minuut te doen, wat betekent dat je 6 tot 10 seconden over één ademhaling moet doen. Binnen 10 minuten voel je je stukken beter.

Tip 4. Zorg voor regelmaat in je dag

Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Zorg dat je wat te doen hebt op een dag. Maak bijvoorbeeld iets schoon in je huis. Maar doe niet te veel. En eet steeds op dezelfde tijd, sla geen maaltijden over.

Tip 5. Doe niks

Schakel de tv uit, leg je telefoon weg en doe even helemaal niks. Pak lekker een kop thee en ga een boek lezen of maak een puzzel. Even weg uit de social media wereld en een rust moment voor jezelf!

Vind je het nou toch best lastig om alleen aan de slag te gaan om je stress te verminderen, dan kan je altijd om hulp vragen 

Leven Zonder stress training

365 dagen succesvol heeft een training waar je een leven zonder stress kan creëren door verschillende tools, denk aan een maandelijkse Q&A's waar je al jouw persoonlijke vragen beantwoord kan krijgen of het lekker leven zonder stress E-book. Je kan direct starten en alles op je eigen tempo doornemen. Ook heb je onbeperkt een jaar lang toegang.

Benieuwd naar alle voordelen en alles van a tot z uitgelegd? Bekijk hier de gratis & online masterclass

Over Leven zonder Stress training 

Alle kennis die we afgelopen 10 jaar hebben opgedaan over omgaan met stress hebben we samen gebracht in deze training. De training bestaat o.a uit inspirerende video's, waarin je krachtige oefeningen leert om minder stress te ervaren en om vanuit ontspanning en flow te leven. Je ontdekt een radicaal andere en veel fijnere manier van denken over wie je bent en wat je kunt.



  • ✅ Een online training over leven zonder stress en hoe je dit kan bewerkstelligen
  • ✅  Je kunt direct starten en op je eigen tempo de training doorlopen
  • ✅  Onbeperkt toegang, 1 jaar lang
  • ✅  14 dagen niet goed-geld terug garantie
  • ✅  Inclusief community met gelijkgestemden
  • ✅  Bonus #1 - Iedere maand Live Q&A (nooit verplicht, altijd welkom)
  • ✅  Bonus #2 - Toegang tot het premium lidmaatschap in de 365 Academy bestaande uit 6 mini-trainingen t.w.v. 642 euro
  • ✅  Bonus #3 - Magische meditatie pakket
  • ✅  Bonus #4 - Orden je systeem op het gebied van werk in een opstelling met David vanuit je woonkamer
  • ✅  Bonus #5 - Lekker leven zonder Stress E-book

Leven-zonder-stress-training


365 Dagen Succesvol Gratis & Online Masterclass


Over de schrijver
Reactie plaatsen