Krijg meer grip op je gedachtes met deze 5 tips

Krijg meer grip op je gedachtes met deze 5 tips

Grip krijgen op je gedachten

Een gedachte is iets waar een persoon zich kort van bewust is. Gedachte is een onderdeel of resultaat van een denkproces. Gedachten kunnen uit het onderbewuste of een ander soortgelijk bewustzijn komen. Hoe een gedachte ontstaat is door het waarnemen van bijvoorbeeld geur, ruiken of een bepaald beeld. Je kan positieve gedachten hebben, maar ook negatieve.

Als je een negatieve gedachte hebt, zoals ‘Dit komt niet goed’, ga je je rot voelen. Onze gedachten kunnen een heel sterk effect hebben op hoe we ons voelen. Hoe eerder je negatieve gedachten opmerkt, des te makkelijker het is om ze los te laten. Dit is waarom mindfulness zo effectief is om piekeren te voorkomen. Bij mindfulness worden negatieve gedachten gezien als gebeurtenissen in de geest die vanzelf komen en gaan. We kunnen negatieve gedachten en gevoelens niet tegenhouden, maar we kunnen ze wel opmerken. Als je negatieve gedachten opmerkt zonder erover te oordelen, kun je er met wat afstand naar kijken. Je krijgt een beter beeld van wat je denkt. Een belangrijke vraag die je kunt stellen bij een negatieve gedachte is: is dit een helpende/werkende gedachte? Draagt deze gedachte bij aan mijn welzijn, stimuleert het mij op een positieve manier? Als het antwoord nee is, wat vaak het geval is, laat de gedachte dan los. Je hebt er niets aan. Leid jezelf af en ga iets doen wat goed voor je is, wat je uit deze staat haalt, zoals wandelen, sporten, iets leuks lezen, een vriend bellen. Het gaat er niet om dat je je hier beter door gaat voelen, maar om het loslaten van de gedachten.


gedachten-gevoel-blij-piekeren

Als dit niet lukt kun je altijd kijken naar je positieve gedachten want met positief denken ben je in staat om negatieve gedachten om te buigen in positieve gedachten. Het is de makkelijkste manier om succes en geluk in je leven te ontwikkelen. En toch kan het moeilijk zijn. Hieronder een paar tips om een positieve mindset te creëren.


5 tips om weer grip op je gedachtes te krijgen

Tip 1. Wees lief tegen jezelf

De manier waarop je tegen jezelf praat, is van invloed op hoe positief of negatief je denkt. Streng zijn voor jezelf is helemaal niet erg, maar je moet beseffen dat het alléén effectief en constructief is als je het doet om je gedrag te verbeteren, en dus niet om jezelf te straffen.  

Tip 2. Begin je dag met een positieve gedachte

Maak er een gewoonte van om je dag altijd positief te beginnen. Sommige mensen zullen nu denken dat dat niet kan. Maar waarom niet? Het is net zo makkelijk om positief te denken als negatief. Waarom zou je dan voor negatieve gedachten gaan?


geniet-vandaag-bord

Tip 3. Wees dankbaar

Wanneer je gedurende een maand 1 keer per week opschrijft waar je dankbaar voor bent, kom je beter in je vel te zitten. Het gaat niet om nobelprijs-winnende daden of activiteiten, maar om 5 à 10 alledaagse succesjes en dingen waar je die dag dankbaar voor bent. Heb je bijvoorbeeld de tijd genomen om je kleding bewust en zorgvuldig uit te kiezen? Dat is er al een. Was je op tijd voor je afspraak? Voilà, nummer twee. En zo ga je verder.

Tip 4. Lach jezelf uit

Negatieve gedachten komen en gaan. Zeker in het begin van je oefening. Lach jezelf uit als er een negatieve gedachte komt. Gebruik zelfspot. Daardoor kom je op zijn minst aan lachen toe wat een positief effect heeft op je gevoelens.


blij-lachen-vrouw

Tip 5. Wees kritisch met de mensen om je heen

Zowel negatief als positief denken is ‘besmettelijk’. Zorg dat je jezelf zoveel mogelijk omringt met positief ingestelde mensen. Zij zullen je het juiste voorbeeld geven en je aansporen om zelf ook het leven op een positieve manier te benaderen.


Grip op je gedachten

Heb je al geprobeerd om negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten of allerlei andere tips, maar is het meer vechten dan dat het wat oplevert? Dan is de cursus ‘’Grip op je gedachten’’ wel iets voor jouw! In deze cursus leer je hoe je je negatieve gedachten juist leert benutten. Negatieve gedachten zijn een deel van ons leven. Piekeren is bij veel mensen een bekend verschijnsel. Je kunt ertegen vechten of ze weg willen hebben, maar dit werkt juist averechts. In deze cursus leer je hóe je negatieve gedachten kunt loslaten, zodat de lading ervan voor jou vermindert. Waarom de cursus Grip op je Gedachten nu goed voor is? Je ontdekt:

✅Hoe je negatieve gedachten naar de achtergrond krijgt, zonder positief te hoeven denken

✅Hoe je kunt stoppen met vechten tegen alles wat er in je hoofd spookt

✅Hoe je kunt loslaten wat anderen van jou denken

✅Hoe je kunt zorgen dat je je perfectionisme los kunt laten

✅Ontdek hoe je de chaos in je hoofd kunt stoppen en weer met RUST in je hoofd je leven kan leiden

✅Hoe je de strenge regels en eisen die je jezelf oplegt kunt loslaten

✅In deze cursus ga je leren hoe je voorkomt dat negatieve gedachten je leven overheersen

Wil jij rust in je hoofd en van jouw negatieve gedachten af? Start dan snel, bekijk alle voordelen van de cursus hieronder! 



Bureau-Breinfijn-grip-op-je-gedachten



Over de schrijver
Reactie plaatsen