Stoppen met roken: De voordelen en hoe je ze kunt bereiken

Stoppen met roken: De voordelen en hoe je ze kunt bereiken

Stoppen met roken, hoe doe je dat?

Je wilt stoppen met roken, maar je stelt het elke keer uit om te stoppen of je bent bang voor de volgende mislukte poging. Maar er zijn ook rokers die zonder probleem in één keer stoppen. Zij zetten de knop als het ware om. Er is een manier waarop je in één keer kunt stoppen met roken! Als je door blijft roken, dan heb je grote kans op een strijd die pijnlijk en vooral ook moeizaam is. De meest voorkomende klachten van roken zijn onder andere hoesten, kortademigheid, vermoeidheid, verlies van smaak en geur, tandvleesaandoeningen en een verhoogd risico op kanker. Het is nooit te laat om te stoppen met roken en de voordelen zijn enorm.

Stoppen met roken verbetert niet alleen je gezondheid en welzijn, maar het kan ook je financiën verbeteren en je een gevoel van trots en zelfbeheersing geven. Wanneer je stopt met roken;

  1. verbetert je ademhaling en conditie
  2. het vermindert het risico op kanker en hart- en vaatziekten
  3. het verbetert je smaak- en reukvermogen
  4. je tanden en huid worden gezonder
  5. en je bespaart geld omdat sigaretten duur zijn

Stoppen met roken kan moeilijk zijn, maar de voordelen zijn het zeker waard!

Maar hoe stop je nou met roken? Hier zijn 8 tips die kunnen helpen bij het stoppen met roken:

stoppen-met-roken-tips-en-voordelen

8 Tips om te stoppen met roken

Tip 1. Leg een begindatum vast om te stoppen met roken

Kies een specifieke datum om te stoppen met roken en markeer deze in je agenda. Vermijd dagen waarop je weet dat het moeilijk zal zijn om te stoppen, zoals speciale gelegenheden. Als iemand uit je omgeving tegelijk met je stopt, zal je het veel gemakkelijker hebben.

Tip 2. Schrijf op waarom je wilt stoppen met roken

Realiseer je dat er moeilijke momenten zullen zijn tijdens het stoppen. Momenten waarop je trek hebt in een sigaret of wanneer je jezelf niet goed voelt. Het is belangrijk om op die momenten terug te kunnen kijken naar je redenen om te stoppen en jezelf eraan te herinneren waarom je dit doet. Maak een lijst van minimaal vijf redenen waarom je wilt stoppen met roken. Schrijf deze redenen op en bewaar ze op een plek waar je ze gemakkelijk terug kunt vinden.

Tip 3. Bedenk wat je doet op de momenten dat je zin hebt om te roken

Een van onze tips om het stoppen met roken wat makkelijker te maken is om van tevoren te bedenken wat je op de momenten doet dat je trek krijgt in een sigaret. Wat voor de ene persoon werkt, hoeft niet voor jou te werken. De een vindt het prettig om even lekker te gaan wandelen, de ander neemt juist contact op met vrienden om even ergens anders aan te denken. Of vervang sigaretten door gezonde alternatieven, zoals kauwgom of fruit, om de drang naar nicotine te verminderen.

Tip 4. Triggers identificeren

Vermijd situaties die je normaal gesproken zou koppelen aan roken. Als je bijvoorbeeld altijd een sigaretje opstak bij je ochtendkoffie, probeer dan in plaats van koffie, thee te drinken. Hetzelfde geldt voor alcohol, dat vaak samen met roken wordt genuttigd.

Tip 5. Vraag steun aan de mensen om je heen

Vertel je vrienden, familie en collega’s over je stoppoging en vraag ze om hun steun want er is niets zo prettig als gesteund worden door de mensen om je heen. Vraag hen dan ook om geen sigaretten aan te bieden en als je er zelf om vraagt dat ze er ook geen aan jou geven.

Tip 6. Gooi alles wat met het roken te maken heeft weg

Op de gekozen datum dat je wilt gaan stoppen gooi je in de ochtend alles weg wat met roken te maken heeft. De sigaretten, aanstekers, asbak, alles de prullenbak in en de vuilniszak breng je meteen weg. Zo heb ook geen verleidingen meer in je huis.

grafiek-stoppen-met-roken

Tip 7. Beloon jezelf voor het stoppen met roken 

Wees bereid om terug te vallen en geef niet op als je een keer rookt. Het is een moeilijk proces, maar je kunt het doen! Beloon jezelf als het wel lukt met het stoppen van roken of als je pas een paar dagen/weken gestopt bent met roken en gebruik het geld dat je bespaart om iets leuks te doen.

Tip 8. Kies voor hulp als het stoppen met roken niet in je eentje lukt

Stoppen met roken wordt een stuk eenvoudiger wanneer je daar professionele hulp bij krijgt. Dat is dan ook onze laatste tip: zoek die hulp. Je hebt verschillende opties, zo kun je naar de huisarts gaan of je werkt samen met een coach.

Ikstopwel.nl

Op ikstopwel.nl kun je je inschrijven voor een gratis Webinar; in één keer Stoppen met Roken. In het Webinar vertellen ze je precies waarom het jou tot nu toe niet is gelukt. Maar ook hoe het wel heel gemakkelijk kan! Dat het niet is gelukt komt niet omdat je "verslaafd" bent. Het geheim van stoppen met roken is precies het tegenovergestelde. Ken je dat geheim, dan begrijp je waarom dit programma voor de meeste rokers wél de bevrijding is.

  1. Schrijf je nu in en bekijk het gratis live webinar gewoon thuis.
  2. Kun je niet? Schrijf je dan toch gewoon in! Na het webinar krijg je van ze alternatieven aangeboden.
  3. Je kunt dus altijd nog wisselen van datum.
  4. Het webinar is live. Hier worden al jouw vragen beantwoordt.  
  5. Je hebt geen webcam nodig. Alleen iemand van het programma is in beeld.
  6. Schrijf je alleen in als je wilt stoppen met roken!




Ook heeft ikstopwel.nl een cursus genaamd Online Stoppen met Roken. Duizenden rokers zijn met het 4-3-2-1- systeem van Ikstopwel.nl in één keer gestopt met roken. Zonder bijverschijnselen. Zonder terugval. Het werkt aanzienlijk beter dan medicijnen met akelige bijverschijnselen of dure nicotinevervangers.

De cursus helpt jou om voor altijd te stoppen, in de cursus krijg je;

  1. Diverse bewezen onbewuste verandertechnieken
  2. Geen gewichtstoename
  3. Nazorg programma
  4. Diverse video's
  5. Geen huiswerk
  6. Drie luistersessies

Het geheim van gemakkelijk stoppen met roken zit tussen de oren. Daar zet Ikstopwel.nl de knop om. De knop van jouw eigen rookgedrag. Van die gewoonte. Zodat je geen gedachten en geen behoefte meer hebt aan een sigaret. Die knop omzetten doe je  met het eenvoudige 4-3-2-1 systeem van Ikstopwel.nl.





stop-met-roken




Over de schrijver
Reactie plaatsen